Касовий документ – це обліковий бухгалтерський первинний документ, згідно з яким проводяться касові операції по прийому або видачі грошових коштів через касу підприємства / підприємця.

При роботі з касою підприємства важливо пам’ятати основні принципи, серед яких принцип розмежування обов’язків і прав між касиром і бухгалтером. На жаль чинне в Україні законодавство не дає чітких вказівок про таке диференціюванні, однак не все так погано. Національний банк України своєю Постановою №148 від 29 грудня 2017 року затвердив Порядок ведення касових операцій в національній валюті України, з якого можна відносно визначити функції, покладені на касира і функції, покладені на бухгалтера.

Так, наприклад, виписка і оформлення касового ордера відноситься до функціоналу бухгалтера. Після того як бухгалтер сформував касовий ордер, він зобов’язаний передати його на підпис відповідним посадовим особам підприємства. Якщо, наприклад, мова йде про прибутковий касовий ордер, то його повинен підписати тільки головний бухгалтер підприємства. Однак якщо внутрішніми документами компанії передбачені підписи інших осіб, то не можна ігнорувати такі правила. Якщо ж справа стосується видаткового касового ордера, то на ньому повинен стояти підпис крім головного бухгалтера ще й керівника підприємства. Виняток становлять лише ті випадки, коли в супровідних документа є дозвільний напис керівника. Після всіх вищевказаних заходів та до передачі касового ордера в касу бухгалтер зобов’язаний внести інформацію про такий ордер в відповідний реєстраційний журнал.

Положення про ведення касових операцій у національній валюті містить норму, згідно з якою касові операції має право здійснювати лише особа, з якою укладено трудовий договір, а також підписано угоду про повну матеріальну відповідальність. Крім того, така особа повинна бути ознайомлена з вищевказаним Положенням. З огляду на те, що в рамках підприємства керівник є особою найманою, а закон прямо не забороняє йому здійснювати касові операції, то при дотриманні вищевказаних умов, юридично голова підприємства може виконувати функції касира. Якщо у вас не має часу займатися бухгалтерією, можете замовити бухгалтерські послуги у нас.

Однак з цього правила, як і з будь-якого іншого є винятки. Так, якщо штатним розписом підприємства передбачена позиція бухгалтера, то ведення бухгалтерської документації (і касової, в тому числі) не може бути покладено на керівника в одній особі.

Також слід розглянути й випадок тимчасової непрацездатності касира. У такій ситуації наказом керівника, обов’язки касира повинні бути покладені на іншого співробітника підприємства, яким також може бути і керівник. Для цього потрібно укласти угоду з такою особою про повну матеріальну відповідальність, а також провести інвентаризацію каси. Такий порядок дій стосується лише випадку відсутності касира на робочому місці з поважних причин. У всіх інших випадках покладання обов’язків касира на іншу особу забороняється. Особа, яка призначена тимчасово виконуючим обов’язки касира повинна в присутності керівника підприємства, а також головного бухгалтера зробити перерахунок всіх цінностей, що містяться в касі. Також інвентаризація каси може бути проведена в присутності спеціально створеній для цієї мети комісії. Результати такого перерахунку вносяться до відповідного акту, який повинен бути підписаний всіма членами комісії, особою, яка виконує обов’язки касира, а також затверджений керівником підприємства.

Заказать обратный звонок

X